Tänä vuonna luin enemmän kuin vuosiin. Osaksi kiitos Helmet-haasteen, mutta ei työ kirjastossakaan ole ollut pahitteeksi. Saan käsiini helposti uusia ja kiinnostavia kirjoja, kun niitä tulee. Ei tarvitse etsiä hyllyistä enää luettavaa kun etsii jo kirjaluetteloista mieluisat. Helmet-lukuhaaste jäi valitettavasti hieman kesken, luin yli 50 kirjaa, mutta en vaan saanut kaikkiin kohtiin mitään. Eli tässä minun lähes valmis listani:
1. Kirjassa muutetaan: J.P. Delaney: Edellinen asukas
2. Kotimainen runokirja: Jukka Itkonen: Lumilyhdyn valossa
3. Kirja aloittaa sarjan: Kristina Ohlsson: Lasilapset
4. Kirjan nimessä on jokin paikka: Essi Ihonen: Ainoa Taivas
5. Kirja sijoittuu vuosikymmenelle, jolla synnyit (80-luku): C.J. Tudor: Liitu-ukko
6. Kirja on julkaistu useammassa kuin yhdessä formaatissa: S.K. Tremayne: Tulilapsi
7. Kirjan tapahtumat sijoittuvat fiktiiviseen maahan tai maailmaan: Jessica Townsend: Morriganin koetukset
8. Balttialaisen kirjailijan kirjoittama kirja: –
9. Kirjan kansi on yksivärinen: Jukka Laajarinne: Pinnan alla on pimeä
10. Ystävän tai perheenjäsenen sinulle valitsema kirja: Emelie Schepp: Ikuisesti merkitty
11. Kirjassa käy hyvin: Veera Salmi: Saari
12. Sarjakuvaromaani: Neil Gaiman: Coraline
13. Kirjassa on vain yksi tai kaksi hahmoa: Juba: Maasian munatoti
14. Kirjan tapahtumat sijoittuvat kahteen tai useampaan maahan: Anu Kuusenoksa: Prinssi, jolla ei ollut sydäntä
15. Palkitun kääntäjän kirja: Steinar Bragi: Sumu (Kääntäjä Tuomas Kauko)
16. Kirjassa luetaan kirjaa: Cecelia Ahern: Viallinen
17. Kirja käsittelee yhteiskunnallista epäkohtaa: Laura Lähteenmäki: Yksi kevät
18. Kirja kertoo elokuvan tekemisestä: Alroth & Pohjoinen: Westerosin kirjeenvaihtaja (tv-sarja, mutta tarpeeksi lähellä)
19. Kirja käsittelee vanhemmuutta: Jani Toivola: Kirja tytölleni
20. Taiteilijaelämäkerta: Antti Tuisku: Antti Tapani
21. Kirja ei ole omalla mukavuusalueellasi: Chinua Achebe: Kaikki hajoaa
22. Kirjassa on viittauksia populaarikulttuuriin: Piia Leino: Taivas
23. Kirjassa on mukana meri: Emmi Itäranta: Kudottujen kujien kaupunki
24. Surullinen kirja: Henri Gylander: Unia ja toiveita
25. Novellikokoelma: Salla Simukka: Sytytä valot/Sammuta valot
26. Kirja kertoo paikasta, jossa et ole käynyt: Anu Kuusenoksa: Seireenit
27. Kirjassa on sateenkaariperhe tai samaa sukupuolta oleva pariskunta: Eva Frantz: Kahdeksas neito
28. Sanat kirjan nimessä on aakkosjärjestyksessä: Paula Hawkins: Tummiin vesiin
29. Kirjassa on lohikäärme: George R. R. Martin: Jäälohikäärme
30. Kirja liittyy ensimmäisen maailmansodan aikaan: Terhi Tarkiainen: Pure mua
31. Kirjaan tarttuminen hieman pelottaa: Stephen King: Ruususen uni (Koska paksu!)
32. Kirjassa käydään koulua tai opiskellaan: Hanna Houru: Jääkansi
33. Selviytymistarina: Johanna Holmström: Sielujen saari
34. Kirjassa syntyy tai luodaan jotakin uutta: Lars Wilderäng: Tähtikirkas
35. Entisen itäblokin maasta kertova kirja: –
36. Runo on kirjassa tärkeässä roolissa: Sarah Crossan: Yksi
37. Kirjailijalla on sama nimi kuin perheenjäsenelläsi: Lars Wilderäng: Tähtisade
38. Kirjan kannessa on kulkuneuvo: –
39. Kirja on maahanmuuttajan kirjoittama: Satu Rämö: Islantilainen kodinonni
40. Kirjassa on lemmikkieläin: Erika Vik: Seleesian näkijä
41. Valitse kirja sattumanvaraisesti: Sara Blaedel: Uhrilehto
42. Kirjan nimessä on adjektiivi: Suurin kaikista
43. Suomalainen kirja, joka on käännetty jollekin toiselle kielelle: Maria Turtschaninoff: Maresin voima
44. Kirja liittyy johonkin peliin: Andrzej Sapkowski: Viimeinen toivomus
45. Palkittu tietokirja: –
46. Kirjan nimessä on vain yksi sana: Lina Bengtsdotter: Annabelle
47. Kirja kerrotaan lapsen näkökulmassa: Kristina Ohlsson: Hopeapoika
48. Haluaisit olla kirjan päähenkilö: Cecelia Ahern: Täydellinen
49. Vuonna 2018 julkaistu kirja: Shari Lapena: Vieras talossa
50. Kirjaston henkilökunnan suosittelema kirja: J.S. Monroe: Löydä minut
Nämä kirjat jäivät listan ulkopuolelle:
– Heikki Oja: Riimut, viestejä viikingeille
– Mitä jälkeen jää – Taito tehdä kuolinsiivous
– Clare Mackintosh: Minä näen sinut
– Gin Phillips: Niin kuin olisimme kauniita
– Maja Lunde: Mehiläisten historia
– S.K. Tremayne: Ennen kuolemaani
– Tea Lauriainen: Mad Tea party
– Karen M. McManus: Yksi meistä valehtelee
On vaikeaa valita vuoden parhaimpia kirjoja, paljon hyviä lukukokemuksia, mutta myös huonoja. Ensi vuoden haastetta odotellessa…